Algemeen
Airconditioning in uw wagen is een fijne accessoire en zorgt ervoor dat u uw hoofd koel kunt houden. Een goed werkende airco zorgt er ook voor dat het risico op het verkrijgen van een ziekte behoorlijk wordt verlaagd. Ook uw concentratie wordt beter waardoor het risico op een ongeval aanzienlijk wordt verlaagd. Een airco kan u bij problemen echter ook flinke financiële kopzorgen bezorgen. Goed gebruik en onderhoud kunnen u al flink wat zorgen en kosten schelen.
Wist u dat uw airco jaarlijks ongeveer 10 procent van zijn koudemiddel verliest en dat hierdoor de capaciteit drastisch afneemt. Daarnaast moet uw compressor extra hard werken om het overgebleven gas te kunnen comprimeren wat een hoger slijtage van de compressor en een hoger brandstofverbruik van uw auto tot gevolg heeft. Het koudemiddel zorgt ook voor transport van de aanwezige olie en voor smering van de afdichtingen. Een afname van het koelmiddel zorgt er dus ook voor dat de afdichtingen minder goed hun werk kunnen doen en dat de compressor minder goed wordt gesmeerd.
Als het systeem onder een bepaalde druk is gekomen schakelt uw airco niet meer in. Ook als de buitentemperatuur onder de 4 graden Celsius komt werkt uw airco niet meer, dit komt echter door onze natuurwetten dus daar hoeft u zich geen zorgen over te maken
Tips
Gebruik uw airco het gehele jaar door wekelijks minstens 10 minuten. Hierdoor slijt uw compressor minder en blijven de afdichtingen in een betere conditie.
Schakel de airco ongeveer 10 minuten voor u de auto gaat stilzetten uit. Er zit dan minder vocht op of in de omgeving van de verdamper in het aircosysteem. De kans op nare luchtjes is dan kleiner.
Hou luchtinlaten vrij van vuil en boombladeren. Dit voorkomt verstoppingen van het systeem.
Is het erg warm, zet dan voor vertrek eerst alle ramen en deuren open, zodat de grootste warmte weg kan en de compressor minder hard hoeft te werken.
Bij een extreem hoge buitentemperatuur kan het beste de ventilatiestand van verse lucht naar recirculeren worden omgeschakeld. Als de stand verse lucht ingeschakeld blijft, moet de warme buitenlucht steeds worden afgekoeld. In de stand recirculeren circuleert de lucht binnen de auto, waardoor het aircosysteem een veel lagere temperatuur kan bereiken. U krijgt dan nog maar ca 10% van de buitenlucht in uw auto.
Zet uw airco niet te koud, omdat de overgang tussen binnen en buiten anders te groot wordt. Een te koude airco geeft ijskoude luchtstromen en zorgt daardoor vaak voor verkoudheid. Als u bijna op de plaats van bestemming bent, draait u dan uw raam een stukje open zodat u alvast aan de buitentemperatuur kunt wennen.
Het gebruik van uw airco kost motorvermogen en extra brandstof. Als uw auto extra hard moet werken, zoals bij het rijden met een caravan of in de bergen, zet dan uw airco uit om overbelasting te voorkomen. Wist u overigens dat het rijden met open ramen, vanwege de verminderde stroomlijning, meer brandstof kost dan het gebruik van uw airco!
Uw airco levert ook droge lucht wat u goed kan helpen bij het ontwasemen van uw ruiten. Schakel dan uw airco en uw verwarming in, uw ramen zijn dan in een mum van tijd ontwasemt.
Het vocht wat aan de lucht wordt ontrokken wordt afgevoerd, waardoor u onder uw wagen regelmatig een plasje water aan kunt treffen. Maakt u zich dus niet direct zorgen als uw auto een plasje heeft gedaan.
Onderhoud
Het controleren van de werking van uw airco en van de aanwezige druk in uw systeem adviseren wij om jaarlijks te doen In combinatie met uw jaarlijkse onderhoudsbeurt blijven de kosten en moeite voor u beperkt.
Het reinigen van uw airco is ook een klusje wat wij jaarlijks aanbevelen. Schimmels, bacteriën en sporen zorgen naast een nare penetrante lucht mogelijk ook voor allergische reacties zoals niezen, hoesten en tranende ogen. Deze bewoners nestelen zich niet alleen in uw interieurfilter maar ook in andere delen van uw airco. Het jaarlijks reinigen van uw airco en vervangen van uw filter voorkomt dit. Overigens werken wij met één van de weinige, zo niet het enige, wettig toegestane reinigingsmiddel van het topmerk Forte.
Daarnaast adviseren wij om uw airco voor het eerst op 3-jarige leeftijd, en daarna elke twee 2 jaar opnieuw te vullen en om de filter/droger te vernieuwen. Het koudemiddel neemt, naast slijtagedeeltjes, via de slangen ook vocht op van buiten. Een deel van dit vocht kan worden vastgehouden door de filter/droger van uw airconditioning. De verzadigingsgraad is echter na een bedrijfsduur van ongeveer twee jaar bereikt. Bij het opnieuw vullen wordt het aanwezige koelmiddel verwijderd en gefilterd. Het koelmiddel wordt vervolgens gelijk met nieuwe olie onder gevacumeerde toestand weer in het systeem gebracht en aangevuld met nieuw koelmiddel. Ook wordt uw airco op diverse manieren op dichtheid gecontroleerd.
Reparatie
Voor alle denkbare reparaties en onderhoud kunt u bij ons terecht. Op al deze werkzaamheden krijgt u uiteraard de vertrouwde Bovag-garantie.
Heeft uw compressor of pomp om wat voor reden dan ook de geest gegeven, dan is het goed mogelijk dat er in uw airco vele metaaldeeltjes en ander vuil rondzwerven. Om te voorkomen dat uw nieuwe kostbare compressor weer stuk gaat is het noodzakelijk om het systeem te reinigen en spoelen.
Heeft u nog een oude airco welke werkt op het oude R12 koudemiddel dan zijn wij in staat om uw airco op redelijk eenvoudige manier om te bouwen en geschikt te maken voor het huidige R134a koudemiddel. U kunt dan weer tot een poosje voorruit.
Vanaf 1 januari 2011 is er een nieuwe Europese wet ingegaan waardoor vanaf deze datum alle nieuwe autos af fabriek geen koudemiddel R134a meer mogen gebruiken, maar het veel milieu vriendelijkere koudemiddel HFO-1234 YF moeten gebruiken. Enkele uitzonderingen daar gelaten. Vanaf 2017 zal hoogstwaarschijnlijk het koudemiddel R134a uit de markt verdwijnen waardoor uw airco weer moet worden aangepast.